W ostatnich latach wiele firm przestawia się na technologię cyfrową. Inne pozostają wierne idei druku, stawiając trwałe pytanie: marketing drukowany kontra marketing cyfrowy - co jest lepsze?
Marketing drukowany jest wypróbowany i przetestowany. Wiemy, czego się spodziewać, jest autentyczny i godny zaufania. Ale marketingowi poligraficznemu stawia się również zarzuty, że jest przestarzały i drogi. Z kolei technologia cyfrowa jest szybka, dokładna i efektywna kosztowo. Ale jest też bezosobowy, mniej pamiętny i nieuchwytny; nie chcesz, aby Twoja kampania zgubiła się w efemerycznym cyfrowym bałaganie dzisiejszego świata online.
W większości przypadków zależy to naprawdę od kontekstu. Będziesz potrzebował różnych kampanii dla różnych produktów, a różne formy mediów będą bardziej skuteczne w docieraniu do różnych odbiorców. Aby pomóc Ci w podjęciu świadomej decyzji, Chilliprinting przedstawi Ci ostateczny przewodnik "Marketing drukowany a marketing cyfrowy", przedstawiający wady i zalety każdej strategii.
Marketing drukowany
Marketing drukowany nadal ewoluuje
Mit, że marketing drukowany jest martwy, jest szkodliwy. W rzeczywistości, media drukowane ewoluowały z pomocą nowych technologii. Różne osiągnięcia, takie jak wykorzystanie rzeczywistości rozszerzonej (AR) (więcej o tym później), przekształciły druk w potężne medium. Co więcej, postęp w metodach drukarskich, takich jak drukowanie danych zmiennych, znacznie obniżył koszty druku. Jeśli więc Twoja firma wyklucza marketing drukowany bez zrozumienia natury nowoczesnego druku, tracisz cenne możliwości rozwoju.
Konstrukcje marketingowe w druku znaczące połączenia
Jakość dotykowa nośników drukowanych trafiaia do "pamięci haptycznej" konsumenta (pamięci dotykowej), która okazuje się być najbardziej trwałą formą emocjonalnego połączenia. Estetyka marketingu drukowanego nadaje mu również indywidualny, osobisty charakter, który nadaje mediom drukowanym niepowtarzalną wiarygodność. Ostatnie badania wykazały, że potencjalni klienci znacznie częściej ufają Twojej firmie, gdy Twój marketing prezentowany jest za pomocą wysokiej jakości druków, takich jak luksusowe broszury czy grube ulotki gsm. Zdobycie zaufania jest kluczowym elementem każdego biznesu i jest również pomocne dla organizacji z sektora charytatywnego - pocztówki i biuletyny przesyłane pocztą elektroniczną mogą zwiększyć darowizny nawet o pięćdziesiąt procent. Co więcej, materiały drukowane mogą być przechowywane. Jeśli zaprojektujesz piękną ulotkę, Twoi słuchacze mogą zatrzymać jej wydruk, z którym będą mogli ciągle się angażować. W ten sposób marketing drukowany zapewnia firmom znacznie większy wpływ niż marketing cyfrowy, budując bardziej znaczące i długotrwałe relacje z konsumentami.
Jest dobry dla naszych mózgów
Ostatnio odkrycia w dziedzinie neurobiologii sugerują, że marketing drukowany oferuje szczególne korzyści w połączeniu z naszymi mózgami. W badaniu sponsorowanym przez Canada Post i wykonanym przez kanadyjską firmę neuromarketingową TrueImpact porównano efekty marketingu drukowanego (w tym przypadku direct mail) z efektami mediów cyfrowych (poczty elektronicznej i reklam wyświetlanych). Konwencjonalne kwestionariusze, połączone z pomiarem eye-tracking i wysokiej rozdzielczości fal mózgowych EEG, zostały wykorzystane do oceny zaangażowania poznawczego, oceniając, jak bardzo każde medium przyciągało uwagę konsumenta i motywowało go do zaangażowania. Badanie wykazało, że poczta bezpośrednia jest o wiele łatwiejsza w przetwarzaniu poznawczym i lepiej sprawdzała się, jeśli chodzi o zapamiętywanie marki. Jak wynika z raportu: "Direct mail wymaga o 21% mniej wysiłku poznawczego niż media cyfrowe, co sugeruje, że jest zarówno łatwiejszy do zrozumienia, jak i bardziej zapadający w pamięć".
Jest bardziej efektywny w terenie
Korzystanie z mediów drukowanych, takich jak plakaty czy ulotki, może znacznie ułatwić dotarcie do odbiorców docelowych. Dla małej firmy o zasięgu lokalnym, marketing drukowany jest bardzo skuteczny, ponieważ tworzy lokalną rozpoznawalność marki i prowadzi klientów bezpośrednio do Twojej siedziby. Marketing drukowany jest ważną częścią każdej skutecznej kampanii marketingowej w terenie lub partyzanckiej. Jeśli chcesz dotrzeć do ludzi na ulicach lub dotrzeć do konkretnych grup demograficznych (być może ludzi, którzy chodzą do określonego typu restauracji lub sklepu), nie możesz pokonać druku.
Marketing cyfrowy
Szerszy zasięg
Za pomocą marketingu cyfrowego można dotrzeć nie tylko do lokalnych odbiorców, ale także do odbiorców międzynarodowych. Co więcej, możesz specjalnie dostosować swoją kampanię marketingową do specyfiki demograficznej, co pozwoli Ci być bardziej precyzyjnym z kim celujesz, według płci, lokalizacji, wieku i gustu. Oznacza to, że Twoja kampania będzie bardziej dokładna i skuteczna.
Dywersyfikacja oznacza wybór publiczności
Marketing drukowany może być dość szczególny, podczas gdy marketing cyfrowy oferuje różnorodne możliwości zaangażowania konsumentów. To, co jest wspaniałe w mediach cyfrowych, to fakt, że Twoi odbiorcy mogą sami wybrać sposób, w jaki chcą otrzymywać i poznawać Twoją treść. Niektórzy lubią otrzymywać informacje z wpisów na blogu, podczas gdy inni wolą oglądać wideo na YouTube. Marketing drukowany nie daje widzom takiego wyboru, co oznacza, że konsumenci mogą być bardziej niechętni do zaangażowania się. Na przykład, wiele osób nie lubi, gdy ich skrzynki pocztowe są spamowane przez ulotki promocyjne, zwłaszcza jeśli firma przyjęła podejście scattergun, w którym to przypadku ulotki prawdopodobnie nie będą miały większego znaczenia dla danej osoby. Konsumenci online mają natomiast możliwość wyboru pomiędzy wejściem a wyjściem z komunikacji, co oznacza, że podejmują aktywną inicjatywę w poszukiwaniu Twojej marki lub produktu. Prowadzi to do bogatszego poziomu interakcji.
Wysoka efektywność kosztowa
Marketing cyfrowy jest niewątpliwie efektywny kosztowo. Koszty płatnych reklam online (na stronach takich jak Facebook i Twitter) szybko rosną, ponieważ marketing cyfrowy staje się coraz bardziej konkurencyjny. Jednak nawet przy rosnących cenach, koszt ten jest nadal o wiele tańszy niż marketing drukowany. Dzięki cyfrowym mediom można dotrzeć z jedną reklamą do milionów ludzi, a algorytmy gwarantują, że Twoja kampania dotrze do docelowej grupy demograficznej.
Skuteczne śledzenie zwrotu z inwestycji
Podczas korzystania z marketingu cyfrowego, dane i wyniki mogą być łatwo rejestrowane. Dzięki Google Analytics, a także wielu narzędziom insight oferowanym przez główne kanały mediów społecznościowych, możesz w każdej chwili sprawdzić swoje kampanie, uzyskując dostęp do kompleksowych strumieni danych rynkowych. Możesz przeglądać tempo i liczbę odwiedzających Twoją stronę, śledzić poziom wzrostu subskrypcji i analizować szczytowe czasy handlu - wszystko za jednym kliknięciem. W odróżnieniu od metod marketingu drukowanego, możesz zobaczyć, jak dokładnie oceniasz to, co jest, a co nie, w czasie rzeczywistym, co pozwala na dostosowanie i dostosowanie Twojej kampanii w trakcie jej trwania. Wykorzystując wszystkie te cyfrowe informacje, możesz bardzo dokładnie zmierzyć zwrot z inwestycji (ROI), oceniając w ten sposób skuteczność swojej kampanii marketingowej.
Media cyfrowe mogą być wirusowe
Wyobraź sobie, że twoje ulotki mogłyby zostać natychmiast rozpowszechnione przez miliony konsumentów. Tak jest w przypadku Internetu, gdzie do cyfrowych konsumentów można dotrzeć za pomocą mediów społecznościowych, dzięki czemu Twoja marka lub wiadomość może być udostępniana niezwykle szybko. Upewnij się, że Twoja strona posiada linki do przycisków akcji w mediach społecznościowych, możesz znacznie zwiększyć swoje zaangażowanie online. Wysokiej jakości treści online będą zazwyczaj udostępniane, a media społecznościowe mogą stworzyć reakcję łańcuchową.
Marketing drukowany a marketing cyfrowy: Więc co jest lepsze?
Kluczową słabością marketingu drukowanego jest to, że w porównaniu z cyfrowym, interakcja pomiędzy medium a dostępem konsumenta do produktu jest bardzo niewielka. Jest to świetny sposób informowania konsumentów o tym, że Twoja marka lub produkt istnieje, ale to do nich należy wyjście z drogi, aby znaleźć ten produkt i zaangażować się w niego. Co więcej, marketing drukowany może być bardzo kosztowny w porównaniu z mediami cyfrowymi i ma mniejszy zasięg. Jeśli chcesz dotrzeć do międzynarodowej publiczności, a nawet dużej lokalnej, media drukowane nie są bardzo skuteczne. Materiały drukowane mogą być drogie i trzeba zatrudniać ludzi do dystrybucji drukowanych sztuk. Jeśli jednak zdecydujesz się na marketing cyfrowy, stracisz trwałe połączenie z docelową grupą odbiorców. Jeśli chodzi o czynniki takie jak wiarygodność i zapamiętywalność, cyfrowe nie mogą po prostu konkurować z drukiem. Dobrze zaprojektowany plakat lub ulotka tworzy trwałe powiązania i zbuduje lojalność wobec marki.
Mając to na uwadze, najbardziej efektywne kampanie marketingowe łączą w sobie zarówno media drukowane jak i cyfrowe. W rzeczywistości pomysł, że te dwa rodzaje mediów konkurują ze sobą, nie ma miejsca i prowadzi wiele firm do popełniania błędów. Podczas gdy niewątpliwie kuszące jest postrzeganie ich jako wrogów, prawdziwie inteligentna firma będzie postrzegać ich jako sojuszników.
Jak efektywnie łączyć drukowanie z drukowaniem cyfrowym
Zamiast skupiać się na różnicach pomiędzy marketingiem drukowanym a cyfrowym, dlaczego nie połączyć obu? Oto kilka strategii, które można wykorzystać, aby wykorzystać zalety obu światów.
Rzeczywistość rozszerzona (Augmented Reality - AR)
Chcesz śledzić ROI na swoich mediach drukowanych? Użyj Augmented Reality (AR). Większość ludzi jest prawdopodobnie bardziej zaznajomiona z kodami QR, ale bądźmy szczerzy: są one brzydkie, nic nowego i nikt ich nie używa. Dla kontrastu, AR-Apps takie jak GizTo oferują tę samą funkcję, ale dzięki rozpoznawaniu obrazu, zamiast nudnych kodów QR, umożliwiają korzystanie z unikalnych wzorów i wspaniałych zdjęć. Dzięki temu Twoi widzowie mogą odblokować cały świat cyfrowego zaangażowania w dłoni. Możesz włączyć AR-tag, aby po zeskanowaniu zrobić dowolną ilość rzeczy: otworzyć stronę internetową, link do strony biznesowej, pokazać wideo, zagrać w grę, zadzwonić lub nawet wysłać e-mail. Następnie możesz śledzić cyfrowe odpowiedzi za pomocą odsyłacza URL, co pozwoli Ci zmierzyć ROI. Jest to doskonała synteza obu strategii, ponieważ pozwala wykorzystać dotykowe, osobiste cechy marketingu drukowanego, a jednocześnie korzystać z precyzji i możliwości generowania danych cyfrowych.
Użyj druku, aby zwiększyć sprzedaż online
Marketing drukowany może faktycznie zwiększyć sprzedaż online niezależnie od lokalizacji. Jeśli starannie koordynujesz obie kampanie, Twój marketing drukowany może bezproblemowo współgrać z inicjatywami cyfrowymi, pozwalając na tworzenie efektywnych kosztowo i skutecznych kampanii. Upewnij się, że Twoje media drukowane zawsze wiążą się z Twoją obecnością w Internecie. Ulotki i plakaty powinny zawierać linki do mediów społecznościowych, stron internetowych i haseł hashtagowych. Rozważ swój marketing drukowany jako fizyczne ramię Twojej cyfrowej kampanii. Kiedy pracujesz obok siebie, są one one nie do zatrzymania.
.