Dla wielu firm nigdy nie było bardziej niepewnego czasu niż teraz. Poza obawami związanymi z opadem Covida i ewentualnym drugim skokiem, istnieje widmo Brexita, z którym nie ma szans się zmierzyć. Firmy muszą zbadać każdy pojedynczy aspekt swojej działalności, aby zmaksymalizować wydajność i poprawić wyniki finansowe.
Jednym ze sposobów, w jaki firma może stać się silniejsza i lepiej przygotowana na przyszłość, jest zrównoważony rozwój. Zrównoważony rozwój, postrzegany od dawna jako działanie opcjonalne lub uboczne inicjatywy CSR, jest obecnie uważany za ważny element marketingu lub budowania marki. Firmy rozumieją teraz, że ich wartości i praktyki w zakresie zrównoważonego rozwoju definiują je jako biznes, a ostateczny sukces może zależeć od tego, jak poważnie je traktujesz.
Zrównoważony rozwój to inwestycja, a nie koszt.
Znaczenie zrównoważonego rozwoju w biznesie zostało przedstawione w badaniu przeprowadzonym przez Smurfit Kappa. We współpracy z "Financial Times", globalna firma zajmująca się opakowaniami stwierdziła, że konsumenci nadal skłaniają firmy do stosowania wyraźnych praktyk i wartości związanych ze zrównoważonym rozwojem, przy czym większość firm traktuje odpowiedzialność za środowisko jako inwestycję, a nie koszt.
Badanie Balancing Sustainability and Profitability Survey przeprowadziło wywiady z 200 członkami wyższej kadry kierowniczej i 1500 konsumentami w całej Wielkiej Brytanii i okazało się, że 61% konsumentów oczekuje, że marki, od których kupują, będą miały jasne praktyki zrównoważonego rozwoju. Badanie wykazało również, że firmy traktują zrównoważony rozwój poważnie, 82% menedżerów traktuje go jako inwestycję długoterminową, 72% firm postrzega go jako trwałą tendencję, a 83% opisuje go jako szansę na wykorzystanie.
Dla przykładu, gigant meblarski IKEA bazuje już 60% swojego asortymentu na materiałach odnawialnych, a 10% zawiera materiały pochodzące z recyklingu. Do 2030 roku firma dąży do tego, by jej asortyment był w 100% odnawialny i poddawany recyklingowi. IKEA nie jest jedyną firmą, która zmierza w kierunku zrównoważonego rozwoju: zgodnie z raportem Smurfit Kappa, 86% firm inwestuje także w wykorzystanie materiałów z recyklingu w swoich produktach i opakowaniach.
Zrównoważony rozwój ma moc stymulowania innowacji
Wzrost inwestycji w zrównoważony rozwój wynika z wielu czynników, z których największym jest poprawa efektywności i zmniejszenie ilości odpadów - dwóch największych czynników wpływających na strategię zrównoważonego rozwoju firmy, przy czym 49% respondentów powołuje się na te dwa czynniki. Blisko za nimi znajdują się obawy związane ze zmianami klimatycznymi (41%) oraz oszczędności kosztów (35%), co stanowi najbardziej oczekiwaną korzyść z praktyk zrównoważonego rozwoju firmy (46%).
Jednym z ciekawszych rezultatów zwiększonego zrównoważonego rozwoju jest zdolność firmy do zwiększania innowacyjności i odkrywania nowych źródeł przychodów. Wprowadzając inicjatywę Zero Irresponsible Drinking, Carlsberg odkrył, że oferowanie swoim klientom piwa bezalkoholowego otworzyło przed nimi nowe możliwości wykorzystania sprzedaży napojów w porze lunchu.
"To jedna z rzeczy, które mogą wyniknąć z realizacji globalnego celu korporacyjnego w zakresie zrównoważonego rozwoju" - wyjaśnia Simon Boas Hoffmeyer, Starszy Dyrektor Grupy ds. zrównoważonego rozwoju i komunikacji w Grupie Carlsberg. "Uwalniasz wynalazczość i dajesz swoim innowatorom, marketerom marek i współpracownikom z łańcucha dostaw licencję na wyjście z obecnego stanu rzeczy".
Czas tyka.
Podczas gdy innowacje i nowe możliwości są mile widzianym bodźcem dla biznesu, ostatecznie to właśnie wpływ firmy na środowisko naturalne będzie miał największy wpływ na zmiany klimatyczne. Niezależnie od tego, czy powodem jest rentowność, czy presja ze strony konsumentów, wszystkie przedsiębiorstwa muszą poczynić znaczne nakłady czasu i pieniędzy na swoje praktyki w zakresie zrównoważonego rozwoju, jeśli mają zostać wprowadzone rzeczywiste zmiany.
"Na całym świecie stanęliśmy w ostatnich miesiącach przed jednym z największych wyzwań dla naszego zdrowia i środków do życia" - powiedział Tony Smurfit, Dyrektor Generalny Grupy Smurfit Kappa. "Ale zmiany klimatyczne i zrównoważony rozwój pozostaną egzystencjalnym wyzwaniem naszych czasów". Ludzie zdają sobie sprawę, że kończy się czas na rozwiązanie tego problemu. Zrównoważony rozwój musi pozostać w centrum globalnego programu biznesowego, gdy patrzymy w przyszłość.
.