W ciągu ostatnich kilku miesięcy pojawiło się wiele produktów, które okazały się niezbędne. Jednym z nich są opakowania z papieru i tektury. Wraz ze wzrostem popytu na dostawy do domu i handel elektroniczny, zrównoważone opakowania stają się coraz bardziej istotne w czasach, gdy artykuły konsumpcyjne i produkty medyczne muszą być wysyłane szybko i bezpiecznie na całym świecie.
Ale czy ludzie obchodzi, z czego jest zrobione ich opakowanie? Czy starają się zwiększyć wykorzystanie opakowań nadających się do recyklingu? I czy ludzie są świadomi korzyści, z czego przynoszą opakowania kartonowe w kontekście zrównoważonego rozwoju? Dwie Strony postanowiły się o tym przekonać.
Nasze badanie wykazało...
Badanie "Dwie strony europejskich preferencji dotyczących opakowań 2020" miało na celu zbadanie i zrozumienie preferencji, postrzegania i stosunku konsumentów do opakowań. Aby dowiedzieć się tego wszystkiego, niezależna firma badawcza Toluna rozmawiała z 5 900 konsumentów z dziewięciu krajów europejskich - Austrii, Danii, Finlandii, Francji, Niemiec, Włoch, Norwegii, Szwecji i Wielkiej Brytanii.
Odkryli oni, że karton jest zdecydowanie preferowanym materiałem opakowaniowym, wybranym ze względu na jego recyklingowy charakter, mniejszą wagę, łatwość otwierania i niższe koszty.
"Opakowania znalazły się na stałe w agendzie dla konsumentów po prowokujących do myślenia filmach dokumentalnych, takich jak "Blue Planet 2" Davida Attenborough'a, które pokazały wpływ naszych odpadów na środowisko naturalne" - mówi Jonathan Tame, dyrektor zarządzający Two Sides. "Nasze badanie pokazuje, że konsumenci w całej Europie dostrzegają ekologiczne właściwości opakowań papierowych" - mówi Jonathan Tame, dyrektor zarządzający Two Sides.
Ludzie wolą papier
W ankiecie poproszono respondentów o wybór preferowanego materiału opakowaniowego (papier/karton, szkło, metal lub plastik) w oparciu o 15 cech środowiskowych, praktycznych i wizualnych. W 10 z 15 atrybutów, papier/karton okazał się bezsprzecznym zwycięzcą, szkło - cztery, a metal - jeden.
Wchodząc do szczegółów, 63% osób stwierdziło, że papier/karton jest najlepszy dla środowiska, a 57% stwierdziło, że papier/karton jest najłatwiejszym materiałem do recyklingu.
Inne popularne cechy papieru/tektury to fakt, że nadają się do kompostowania w domu (72%), są lżejsze (62%), tańsze (54%) oraz łatwiejsze do otwierania i zamykania (41%). Bezpieczeństwo, praktyczność, łatwość przechowywania i możliwość wyświetlania lepszych informacji o produkcie były również kluczowymi cechami materiału.
Uzasadnienie biznesowe
W całym badaniu postawy konsumentów wobec tworzyw sztucznych były jasne, a materiał zbliżał się do papieru/tektury tylko w jednym aspekcie: większej praktyczności. Jednak ogólnie rzecz biorąc, 70% respondentów stwierdziło, że aktywnie podejmuje działania mające na celu ograniczenie zużycia opakowań z tworzyw sztucznych, podczas gdy 46% respondentów stwierdziło, że obecnie kupuje więcej od detalistów, którzy usuwają tworzywa sztuczne z opakowań.
Ustalenia te silnie odzwierciedlają rosnącą świadomość konsumentów na temat wpływu opakowań na naszą planetę, a zwłaszcza na jej dziką przyrodę, co zmienia postawy przedsiębiorstw w odniesieniu do ich polityki ochrony środowiska i stosowania opakowań jednorazowych. W naszym badaniu 44% osób stwierdziło, że byłoby skłonnych wydać więcej na dany produkt, gdyby był on pakowany z użyciem materiałów przyjaznych dla środowiska, podczas gdy 48% rozważyłoby uniknięcie sprzedawcy detalicznego, gdyby wiedziało, że nie stara się aktywnie ograniczać stosowania plastikowych opakowań nienadających się do recyklingu.
Niedowartościowany zasób
Chociaż wyniki badań pokazują, że większość konsumentów wie, że papier/karton można poddać recyklingowi, chcieliśmy dowiedzieć się dokładnie, jak wiele osób wie o jego wskaźnikach recyklingu. Zapytaliśmy naszą grupę ankietową, jaki jest ich zdaniem wskaźnik recyklingu opakowań z papieru/tektury, a prawie wszyscy respondenci zdecydowanie nie docenili tego odsetka.
Podczas gdy większość uważała papier/karton za materiał w największym stopniu poddany recyklingowi, tylko 30% uważało, że europejski wskaźnik recyklingu wynosi ponad 60%. Biorąc pod uwagę, że rzeczywisty europejski wskaźnik recyklingu papieru/tektury wynosi 85%[1], pokazuje to, że nadal istnieje znaczna liczba konsumentów, którzy nie są świadomi wysokiego wskaźnika recyklingu opakowań z papieru/tektury.
"Pokazuje to wyraźnie, że pomimo wielu pozytywnych zmian w zakresie zrównoważonego rozwoju opakowań, niektóre obszary pozostają niezrozumiałe, w szczególności wysoki wskaźnik recyklingu papieru".
.