Widzisz je wszędzie - markowe koszulki, butelki z wodą, dyski USB. Ludzie z radością chwytają torby z logo wielkości arbuza. Nazywaj je drobiazgami, gadżetami lub zwykłymi gratisami, ale jakkolwiek je nazwiesz, musisz je kochać. Przedmioty promocyjne to marketingowy cios, który zapewnia tysiące cennych wrażeń i mnóstwo dobrej woli.
Na czym polega ich sekret? Czy jest to ich tendencja do bycia użytecznymi i atrakcyjnymi? Czy ich podarowanie wyzwala coś zakodowanego w naszych mózgach? A może dlatego, że tak cholernie trudno je wyrzucić? Co sprawiło, że marketing produktów promocyjnych jest tak skuteczny przez lata i które przedmioty działają najlepiej?
Jak powstała promocja
Chociaż niektóre prezenty mogą być całkiem nowe, marketing promocyjny jest jedną z najstarszych form marketingu. W 1789 roku, darmowe pamiątkowe szpilki dla Jerzego Waszyngtona uczciły jego zwycięstwo w pierwszych wyborach prezydenckich. Trzydzieści-plus lat później, Andrew Jackson został uwieczniony jako "Old Hickory" z reprezentacyjnymi laskami, kijami i miotłami.
Wtedy Jasper Meek, drukarz z Coshocton, Ohio, wpadł na nowatorski pomysł. W 1880 roku uruchomił swoje prasy, aby wydrukować torby na książki z burpy, na których widniał slogan reklamowy sprzedawcy butów. Były one rozdawane za darmo dzieciom w szkołach. Wkrótce konkurent Henry Beach zaczął drukować marmurkowe torby, fartuchy, bicze do bryczek, czapki dla koni i wiele innych. Inne firmy zaczęły oferować produkty dostosowane do potrzeb swoich klientów, a jednocześnie zgodne z ich przekazem marketingowym.
Powiązane: 5 prezentów promocyjnych, które pozostawiają trwałe wrażenie
Rok 1947 był rokiem przełomowym, w którym marketingowcy wydali 124 miliony dolarów w powojennych Stanach Zjednoczonych, które były pełne gotówki i optymizmu. W latach 60-tych i 70-tych przemysł produktów promocyjnych rozwijał się, gdy większe firmy zdały sobie sprawę z jego potencjału. W latach 80. małe firmy zaczęły oferować niedrogie długopisy z logo i inne upominki. W latach 90-tych, artykuły promocyjne były często podstawowym elementem strategicznych planów marketingowych.
Współczesny krajobraz promocyjny
Przejdźmy szybko do dnia dzisiejszego. Amerykańscy marketerzy wydają rocznie 20 miliardów dolarów na artykuły promocyjne i oczekuje się, że liczba ta będzie nadal rosła w tempie 3% rocznie ze względu na ich skuteczność i niski koszt wejścia.
Dlaczego są one tak popularne? Ponieważ freebies naprawdę działa, zarówno dla klienta i reklamodawcy. Średnio konsumenci w USA posiadają dziesięć produktów promocyjnych. 91% z nas eksponuje je w swoich kuchniach, 74% w swoich biurach, a 55% w swoich sypialniach. Nie wspominając o naszych ciałach; jesteśmy chodzącymi reklamami dla firm, które podarowały nam fajne t-shirty, czapki i odzież wierzchnią. Pięćdziesiąt trzy procent z nas używa ich raz w tygodniu. Stały się one integralną częścią naszego codziennego życia.
I w przeważającej większości dobrze reagujemy na te prezenty. Ponad 53% z nas zgłosić uczucie bardziej przychylnie wobec reklamodawców, którzy dają nam coś. To jest potężny rzeczy. A prawie połowa (48%) chce otrzymywać produkty promocyjne częściej. Kiedy już je otrzymamy, będziemy je trzymać średnio przez ponad sześć miesięcy, a czasami nawet przez dwa lata lub dłużej. Produkty te mają również tendencję do robienia trwałego wrażenia - 89% z nas pamięta reklamodawcę z ostatnich dwóch lat. Dobra wola po prostu idzie dalej i dalej.
Jakie korzyści działają najlepiej?
Według ASI®, jednej z głównych organizacji branżowych, dyski USB znajdują się na szczycie listy jako najpotężniejsze czynniki wpływające na opinię konsumentów o reklamodawcach, a następnie odzież wierzchnia, naczynia do picia, przybory do pisania i odzież sportowa. Wszystkie te produkty są bardzo użyteczne; 77% konsumentów ocenia użyteczność jako najważniejszy czynnik produktu promocyjnego. Następnie chcą produktów, które są atrakcyjne i przyjemne (oba na poziomie 29%). Chociaż liczby te pochodzą z opinii konsumentów w Stanach Zjednoczonych, pozostają one spójne, gdy uśredni się je pomiędzy konsumentami w wielu innych częściach świata, w tym w Kanadzie, Meksyku, Londynie, Paryżu, Berlinie, Rzymie, Madrycie i Sydney.
Powiązane: Top 5 przedmiotów promocyjnych, które pobudzą Twoją wiosenną kampanię
Dwa inne godne uwagi czynniki wpływają na dobrą wolę w Stanach Zjednoczonych: 42% konsumentów czuje się pozytywnie wobec dostawców produktów przyjaznych środowisku i 53% wobec dostawców produktów wyprodukowanych w USA. To świetne spostrzeżenia, które możesz wykorzystać w swoim kolejnym rozdaniu nagród.
Potrzebujesz jeszcze jednego dobrego powodu, by sięgnąć po promocję?
Ludzie je preferują. Są one najbardziej cenioną formą mediów, z konsumentami w wieku poniżej 55 lat wybierając je przed TV, radio, druk, mobile i reklamy internetowej. W rzeczywistości, konsumenci są 2,5 razy bardziej skłonni do pozytywnej opinii o produktach promocyjnych w porównaniu z reklamami internetowymi. Okazuje się, że gratisy naprawdę sprawiają, że ludzie Cię lubią.
skłaniają konsumentów do działania
Przed otrzymaniem prezentu, 55% klientów robiło interesy z osobą obdarowującą. Po otrzymaniu prezentu liczba ta wzrosła do 85%. A prezenty wywołują o 500% więcej poleceń od zadowolonych klientów niż wysłanie listu odwoławczego.
Prezenty są niezwykle opłacalne w porównaniu z innymi formami marketingu, ponieważ reklamodawcy mogą laserowo kierować dystrybucję i unikać odpadów. Potrzebujesz więcej bodźców? Jedno z badań wykazało, że gdy produkty promocyjne są używane jako część większego zestawu mediów, zwiększają efektywność całej kampanii o imponujące 44%.
Dajesz, dostajesz: Nauka o wzajemności
Jerry McLaughlin, prezes giganta produktów promocyjnych Branders, przypisuje ich korzystne reakcje zjawisku zwanemu wzajemnością. "Jeśli coś dajesz, odbiorca jest zobowiązany do oddania czegoś w zamian", mówi. "W każdym języku i kulturze, badania wykazały, że istnieją naprawdę pejoratywne słowa dla ludzi, którzy dostają i nie oddają. My, ludzie, jesteśmy zaprogramowani, by reagować, gdy coś dostajemy".
To działanie odegrało się wielokrotnie w marketingu. Kiedy otrzymujemy prezent, czujemy się zobowiązani do odwdzięczenia się, nawet jeśli nie prosiliśmy o przysługę w pierwszej kolejności. Na przykład: kiedy Amerykańscy Niepełnosprawni Weterani wysyłają apel, zazwyczaj uzyskują 18% wskaźnik odpowiedzi. Kiedy dodają do tego warte osiem centów spersonalizowane etykiety adresowe, liczba ta wzrasta do 35%. Przy niewielkiej inwestycji, prawie podwajają swój zysk. Podobnie, Dzień Darmowego Slurpee organizowany przez 7-Eleven faktycznie zwiększył sprzedaż o 38%, ponieważ klienci spróbowali darmowej próbki i zdecydowali się kupić więcej. To jest właśnie siła wzajemności.
Dlaczego nie możemy tego wyrzucić?
Tylko jedna osoba na pięć faktycznie wyrzuci niechciany produkt promocyjny. Kierujemy się psychologiczną skłonnością do zatrzymywania przydatnych przedmiotów, ponieważ "kto wie - może będziemy tego potrzebować w przyszłości!". Zostało to przytoczone w ostatnim badaniu dotyczącym recyklingu. "Rzeczy postrzegane jako mniej przydatne... są wyrzucane do kosza" - zauważa Remi Trudel, adiunkt marketingu w Boston University Questrom School of Business, który przeprowadził badanie dotyczące podejmowania decyzji przez konsumentów. Co więcej, przedmioty, które są spersonalizowane, prawdopodobnie zostaną również zatrzymane. "Wyrzucenie do kosza produktu "związanego z tożsamością" to jak wyrzucenie do kosza kawałka siebie" - mówi Trudel. Umieść więc imiona ludzi na swoich promosach, aby uzyskać jeszcze większą siłę przebicia.
Co ciekawe, mamy odwrotne skłonności, jeśli chodzi o "rzeczy" cyfrowe. Zamiast trzymać się e-maili i reklam, jesteśmy dumni z czyszczenia naszych skrzynek odbiorczych; o wiele łatwiej jest po prostu nacisnąć "delete" na wiadomości marketingowe, niż czytać przez ogromny napływ. Podobnie jest z oprogramowaniem blokującym reklamy, które odsiewa niezliczoną ilość wiadomości. Te działania są o wiele łatwiejsze niż decyzja o tym, czy rozstać się z ulubioną butelką na wodę.
Related: 6 powodów, dla których warto skorzystać z usług eksperta od promocji
Reklama promocyjna ostatecznie działa tak dobrze, ponieważ trafia w nasze gorące przyciski, czy to nasza potrzeba przydatnych przedmiotów, nasza potrzeba odwzajemnienia, lub nasza potrzeba posiadania rzeczy, które mogą być potrzebne ponownie w przyszłości. Ponieważ kosztuje tak mało w stosunku do innych mediów reklamowych i jest odbierany tak korzystnie, pozostaje potężnym narzędziem dla każdego strategicznego planu marketingowego. A jego iteracje są tak nieskończone, jak nasza wyobraźnia. Jutro być może będziemy nosić nasze logo na naszych okularach Google Glass - i patrzeć nieco bardziej przychylnie na prezentera.
.