Bez względu na to, czy wychodzisz z istniejącej firmy, czy uruchamiasz własny startup, zrozumienie wpływu, jaki kolor może mieć na percepcję klienta, zapewni Twojej marce sukces.
Weź na przykład Heinza.
Zaledwie dziesięć lat temu, wielki producent przypraw Heinz wprowadził na rynek nowy produkt, który od razu stał się sukcesem.
Odniosła ona taki sukces, że kiedy zapasy w supermarketach były na wyczerpaniu, kupujący wystawiali przedmiot na aukcji na eBayu, aby go zdobyć.
Co było tak kuszącego w nowym ketchupie Heinza? Był zielony.
Sam fakt, że ten nowy ketchup był zielony, sprawił, że jego sprzedaż poszybowała w górę. Nie różnił się od czerwonego ketchupu ani nie przewyższał go pod żadnym innym względem - ani smakiem, ani wartością, ani trwałością.
Był, szczerze mówiąc, po prostu zielony.
Z kolei Crystal Pepsi, klarowna odmiana oryginalnego, ciemnego napoju bezalkoholowego, była całkowitą porażką.
Sprawdził się tak słabo, że sprzedaż ledwo podniosła się i po 12 miesiącach produkt został przerwany.
Jaka jest tu podstawowa wiadomość?
Nie chodzi o to, że wasz produkt powinien być zielony, ani o to, że powinniście odchodzić od produktów w jasnych kolorach.
Przesłanie, które przekazuję, jest takie, że kolor ma znaczenie.
To ma duże znaczenie.
Tak bardzo, że sam kolor Twojego produktu, marki czy dzieła sztuki Twojej firmy może sprawić, że jego sukces będzie większy niż jakikolwiek inny czynnik.
Dlaczego kolory są ważne dla Twojej marki?
Nie ulega wątpliwości, że kolor jest istotnym składnikiem sukcesu marki.
W rzeczywistości badania dowiodły, że 85% potencjalnych klientów chwali kolor jako największą motywację przy podejmowaniu decyzji o zakupie lub nie produktu.
Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek projektowych, które pomogą Ci wybrać skuteczną, odpowiednią i rozpoznawalną paletę kolorów dla Twojej marki.
Emocje związane z kolorami iskrami
Kolory są potężne.
Sam widok konkretnego koloru, takiego jak niebieski, może wywołać poczucie stabilności, spokoju i zaufania, podczas gdy inne, jak czerwony, mogą zachęcać do szybkiego i impulsywnego podejmowania decyzji.
Wszystkie kolory mogą mieć i mają wpływ na sukces marki w zależności od emocji, które wywołują.
Jeśli Twoja marka wzbudzi w potencjalnych klientach poczucie pilności, są oni o wiele bardziej skłonni zainwestować w Twoje produkty, niż gdyby byli zrelaksowani i zadowoleni.
Wpływ koloru na stan umysłu jest dobrze udokumentowany.
Znany na całym świecie teoretyk koloru, Faber Birren, w swojej książce Psychologia i teoria koloru napisał obszernie o związku między kolorem a stanem emocjonalnym.
Jak wyjaśnia Birren, tak jak słowo "miłość" wywołuje zupełnie inne emocje niż "świeca", tak kolory takie jak czerwony, niebieski i zielony również wywołują inne reakcje.
Różnice te odnoszą się również do różnych odcieni koloru: jasny niebieski może wywołać uczucie spokoju, podczas gdy głębsze tony mogą symbolizować smutek.
Co ciekawsze, różne odpowiedzi na odmiany kolorów są często, Birren znaleźć, uniwersalne. Chociaż niektóre odmiany kulturowe wystąpiły, ogólnie rzecz biorąc, kolory stworzyły podobne odpowiedzi u ludzi z całego świata.
Niebieski sprawił, że ludzie czują się spokojnie od jednej strony ziemi do drugiej.
Pierwszy punkt oceny
Wizualna percepcja i świadomość jest naszym podstawowym zmysłem nawigowania, poznawania i oceny naszego otoczenia.
Z tego powodu wiele z naszych osądów opiera się na wyglądzie, a nie na innych czynnikach.
Według Instytutu Badań nad Kolorem, 62-90% naszych osądów opartych na wyglądzie jest formułowanych wyłącznie na podstawie koloru. Nic więcej.
Kolory mogą wyzwolić wiele myśli, uczuć i reakcji w ciągu milisekund, bez świadomej świadomości.
Dlatego tak ważne jest, aby kolorystyka Twojej marki wywołała emocje, które maksymalizują jej sukces.
Jak kolor wpływa na mózg
Szwajcarski psychiatra, Carl Jung, uważał, że ludzie mają głębokie, szczególne związki z kolorami.
"Ludzie mają uniwersalne, cielesne odpowiedzi na bodźce kolorystyczne", twierdził, "kolory są ojczystym językiem podświadomości".
Jego idee, duchowe, jak mogą brzmieć, utorowały drogę dla wielu naukowych badań nad psychologią koloru.
Jak od tego czasu odkryto, kolory dają różnorodne odpowiedzi w korze mózgowej mózgu.
Naukowcy przypisują te emocjonalne tendencje do ewolucji.
Jak napisano w Postępowaniach Narodowej Akademii Nauk USA,
"Czasami kolory wysyłają 'sygnał zbliżeniowy' (np. kolory kwiatu przyciągającego owady zapylające), a czasami wysyłają 'sygnał unikania' (np. kolory trującej ropuchy odstraszającej drapieżniki)".
Gdy tylko kolor zostanie zidentyfikowany, w rzeczywistości reakcje chemiczne iskrzą w naszym mózgu, które wywołują reakcje emocjonalne.
Często nawet nie zdajemy sobie sprawy, że formułowane są wyroki. Są one regulowane bardzo często przez małe, małe sygnały odbijające się wokół naszej materii mózgowej.
W kontekście brandingu, kolory mogą wysyłać sygnały do mózgu osoby, mówiąc im albo kupić produkt i kierować się dobrze od niego.
Dlatego tak ważne jest, aby Twoja kolorystyka przyciągała i przyciągała potencjalnych klientów do inwestowania w Twoją markę.
Kolory takie jak czerwony, niebieski i zielony mogą wywoływać u widzów pozytywne emocje, które zachęcają ich do zakupów, podczas gdy inne, jak czarny i ciemny żółty, mogą być nieskuteczne i mieć odwrotny efekt.
(Zobacz "Jak poszczególne kolory wywołują różne reakcje", aby dowiedzieć się więcej o różnych kolorach i ich efektach).
Jak różne długości fal wywołują różne emocje.
W rzeczywistości "kolor" nie jest niczym innym jak konstrukcją naszego społeczeństwa.
Nasze nerwy wzrokowe ewoluowały w kierunku wykrywania pewnych częstotliwości światła, a te częstotliwości powodują, że widzimy różne odcienie koloru, którym przypisaliśmy wartości i etykiety.
W tym spektrum światła mogą jednak pojawić się głębsze reakcje emocjonalne.
Dłuższe fale, takie jak czerwony może wyzwolić szybsze reakcje w mózgu, podczas gdy krótsze fale, takie jak niebieski, mogą być uspokajające i kojące.
Kolor może mieć znaczący wpływ nie tylko na sposób, w jaki się czujemy, ale także na sposób funkcjonowania naszego ciała. Tak bardzo, w rzeczywistości, że krótsze częstotliwości zostały nawet wykazane do niższego ciśnienia krwi w niektórych przypadkach.
Tożsamość i znajomość
Badanie zatytułowane "Exciting Red and Competent Blue" wykazało, że kolor może wpływać na sukces marki również w inny sposób.
Autorzy badania wykazali, że kolor i typografia mogą zmienić osobowość marki i intencje zakupowe, wpływając na jej znajomość.
Na przykład, duże, pogrubione żółte napisy skutecznie reprezentują IKEA, podczas gdy klienci Apple polegają na eleganckich, czarno-białych zdjęciach, które identyfikują markę.
Bez tych przewidywalnych cech, takie marki byłyby znacznie mniej rozpoznawalne i pozbawione osobowości.
Odpowiednio zaprojektowana kolorystyka może zwiększyć znajomość marek i skutecznie ukształtować ich tożsamość.
Co mówią statystyki na temat kolorów marki?
Wychodząc od hipotezy Junga, przeprowadzono wiele badań naukowych, które dostarczyły niezliczonych statystyk opartych na koloryzacji i sukcesie marki.
Poniżej przedstawiamy kilka statystyk dotyczących koloru:
- Kolor sygnatury może zwiększyć rozpoznawalność marki o 80%.
- 33% ze 100 najlepszych marek używa koloru niebieskiego w swoim logo, 29% niebieskiego, a 28% czarnego lub w skali szarości.
- 90% wszystkich zakupów dokonywanych jest podświadomie i w oparciu o reakcje emocjonalne, często wywołane przez kolor.
- 62-90% osądów opartych na wyglądzie jest formułowanych wyłącznie w oparciu o kolor.
- Aż do 90% krótkotrwałych ocen dotyczących produktów opiera się na samym kolorze.
Jak kolory wpływają na postrzeganie marki?
Jak wspomniano wcześniej, różne kolory mogą znacząco wpływać na sposób postrzegania marki. Ale kolor nie zawsze wpływa na wszystkich ludzi w ten sam sposób.
Niektóre podgrupy i kultury mogą czerpać różne znaczenia z tego samego koloru.
Preferencje kolorów w różnych podgrupach i kulturach
Płeć
Wiele badań wykazało, że płeć ma znaczący wpływ na psychologię koloru.
Chociaż zarówno mężczyźni jak i kobiety często lubią chłodne, uspokajające kolory, takie jak niebieski i zielony, przeciwstawne płci często różnią się w swoich preferencjach kolorystycznych.
Stereotypowo, mężczyźni wolą ciemniejsze, bardziej "męskie" kolory, takie jak ciemny niebieski i głęboka zieleń, podczas gdy kobiety lubią jaśniejsze pastelowe kolory, takie jak różowy, fioletowy i żółty.
Różnice te nie są osadzone w kamieniu i, jak wiele grup walczy o wyrzeczenie się takich ideałów, stają się coraz mniej powszechne.
Ważne jest jednak, aby wziąć je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o kolorystyce marki.
Wiek
Wiek może mieć znaczący wpływ na preferencje kolorystyczne z wielu powodów.
Wcześniej uważano, że młode niemowlęta i dzieci są ślepe na kolor, nie potrafiąc odróżnić różnych barwników.
Od tego czasu pomysł ten został obalony. Według współczesnych badań, niemowlęta nie tylko są w stanie wykryć kolor, ale także wydają się preferować poszczególne kolory nad innymi.
W kilku badaniach, dzieci wykazały uderzające preferencje dotyczące tylko jednego koloru, podczas gdy inne preferują kilka kolorów - najczęściej niebieski, czerwony, pomarańczowy i fioletowy.
Czy to ze względu na uwarunkowania społeczne, czy też indywidualność, preferencje te często zmieniają się w wieku dorosłym, aby odzwierciedlić wcześniej omówione preferencje związane z płcią.
Kultura
Według badań przeprowadzonych przez Schloss i Palmera, kolor może mieć również konotacje kulturowe.
W swoich badaniach Amerykanie, Japończycy i Meksykanie oceniali swoje preferencje kolorystyczne. Wyniki wykazały, że gusta kolorystyczne różnią się w zależności od narodowości:
- Stwierdzono, że Amerykanie zazwyczaj preferują barwy chłodniejsze od cieplejszych oraz niechęć do brązowych i oliwkowych pigmentów.
- Japońscy uczestnicy również wykazywali te preferencje, ale w większym stopniu preferowali jaśniejsze, pastelowe kolory.
- Wreszcie, meksykańscy uczestnicy nie woleli cieplejszych ani chłodniejszych odcieni, ale mieli taką samą sympatię do obu, jak i do nasyconych i jaśniejszych kolorów.
Często poszczególne kolory oznaczają również różne emocje i tematy w różnych kulturach.
Na Zachodzie biel jest często używana do określenia czystości i niewinności. W Chinach jednak kolor biały oznacza żałobę i śmierć.
Badania nad kulturowymi preferencjami dotyczącymi różnych kolorów nie pozostały niezauważone.
Często marki, które zamierzają się rozdzielić i stać się międzynarodowymi firmami, zmieniają swoje schematy kolorystyczne, aby dopasować je do gustów danego narodu.
Mimo że preferencje kolorystyczne są w większości uniwersalne, należy pamiętać o wyżej wymienionych różnicach przy podejmowaniu decyzji o kolorystyce marki.
Jak poszczególne kolory wywołują różne reakcje
Z wyjątkiem omówionych wcześniej różnic kulturowych, ustalenia Fabera Birrena były słuszne. Poszczególne kolory są powszechnie znane, że wywołują te same reakcje wśród różnych grup ludzi.
Porozmawiajmy o tym.
Czerwony: Czerwony to bardzo intensywny emocjonalnie kolor. Wiadomo, że poprawia metabolizm, zwiększa szybkość oddychania i podnosi ciśnienie krwi.
Kolor czerwony pobudza uczucie pasji i podniecenia, często tworząc w ludziach poczucie pilności i impulsu. W sensie brandingowym kolor czerwony może zachęcać potencjalnego nabywcę do podejmowania szybkich decyzji o zakupie bez większej kontemplacji.
Wiele dużych marek korzysta z koloru czerwonego z tego powodu. Coca Cola, KFC i Nintendo używają koloru czerwonego w swoich logosach. Marki takie jak Netflix, YouTube i Adobe kontrastują kolor czerwony z białym, tworząc odważne, uderzające dzieła sztuki, w których czerwień jest punktem centralnym.
Kolor czerwony powinien być stosowany jako kolor akcentujący i stymulujący szybkie podejmowanie decyzji; doskonale nadaje się również do kolorowania niezbędnych stwierdzeń, takich jak "Kup teraz!" lub "Kliknij tutaj". Czerwony kolor jest również świetny do promowania produktów związanych z aktywnością, ponieważ symbolizuje energię i impuls.
Niebieski: Niebieski od dawna związany jest z uczuciem spokoju i spokoju. Niebieski jest kolorem nieba i morza i często kojarzy się z głębią i stabilnością.
W przeciwieństwie do koloru czerwonego, niebieski okazał się spowalniać ludzki metabolizm i obniżać ciśnienie krwi, relaksując zarówno umysł jak i ciało. Firmy medytacyjne, takie jak Calm Harness Blue's uspokajające moce, aby reprezentować osobowość i tożsamość swojej marki.
Niebieski ma również kilka nieemocjonalnych konotacji, często używanych do przedstawiania czystości, zdrowia i akwatystyki.
Jaśniejszy błękit najlepiej nadaje się do promowania produktów związanych z higieną, wodą, stabilnością i relaksem.
W przeciwieństwie do ciepłych emocjonalnie kolorów, takich jak czerwony i pomarańczowy, ciemny niebieski lepiej przedstawia intelekt i świadomość. Dobrze sprawdza się przy promowaniu precyzji i dokładności w produktach związanych z technologią.
Wreszcie, niebieski nie powinien być stosowany podczas promowania żywności i gotowania, jak wiadomo, aby stłumić apetyt.
Zielony: Zielony jest powszechnie kojarzony z ziemią i naturą. Symbolizuje on życie, wzrost i płodność, jak również bezpieczeństwo i zdrowie.
Znany z uzdrawiania i poprawy wzroku, zielony jest spokojny kolor z silnymi pozytywnymi konotacjami. Zielony kojarzy się również ze szpitalami i medycyną.
Kolor zielony może być używany do wskazywania bezpieczeństwa przy reklamowaniu produktów leczniczych. Jest on również świetny do promowania przedsięwzięć związanych z ochroną środowiska, takich jak "zielone", ekologiczne produkty.
Tępsze, ciemniejsze zielone mogą lepiej pasować do produktów związanych z pieniędzmi, ponieważ odzwierciedlają kolory banknotów.
Żółty: Kolor słoneczny, żółty to szczęśliwy, pozytywny odcień powszechnie kojarzony z radością i intelektem.
Generalnie, żółty ma efekt rozgrzewający, budzący radość, stymulujący aktywność umysłową i generujący energię mięśni.
Jasna żółć skutecznie przykuwa uwagę, dlatego też wiele znaków ostrzegawczych i taksówek ma napisane pogrubionymi, żółtymi tonami.
Ze względu na swój przyjemny, pozytywny charakter, żółty może być wykorzystywany do promocji produktów dla dzieci oraz wszelkich przedmiotów związanych z wypoczynkiem.
Żółty jest często odbierany jako lekki, zabawny kolor i zazwyczaj nie jest odpowiedni do reklamowania prestiżowych, wysokiej klasy produktów.
W przeciwieństwie do koloru niebieskiego, żółty wywołuje spontaniczność, a nie stabilność i nie powinien być stosowany przy promowaniu produktów związanych z bezpieczeństwem. Jednak w połączeniu z czarnym, żółty może być skutecznie stosowany do wyświetlania ostrzeżeń.
Nadmierne stosowanie żółtego może mieć jednak niepokojący efekt; wiadomo, że dzieci najczęściej płaczą w żółtych pomieszczeniach.
Co więcej, ciemna żółć może przedstawiać zabrudzenie i złą higienę, dlatego też częściej używa się jaśniejszych odcieni.
Pomarańczowy: Połączenie cech zarówno czerwonej jak i żółtej, pomarańczowej energii amalgamatu łączy się ze światłem i pozytywnością. Pomarańczowy może skutecznie reprezentować szczęście, kreatywność i stymulację.
Pomarańczowy i czerwony są często używane do przedstawiania ciepła, chociaż pomarańczowy jest delikatniejszy i mniej agresywny niż czerwony.
Znany jako zwiększenie dopływu tlenu do mózgu, pomarańczowy może stymulować aktywność umysłową i promować działanie. W zwiastunach, pomarańczowy wywołuje siłę i wytrwałość.
Pomarańczowy jest bardzo widocznym kolorem. Może być stosowany w celu zwrócenia uwagi na poszczególne obszary wzoru. Jest również skuteczny w promowaniu produktów związanych z koncentracją, szczęściem i intelektem.
Fioletowy: Łącząc stabilność koloru niebieskiego z pobudzeniem czerwieni, fioletowy wywołuje siłę i luksus.
Fioletowy często kojarzy się z bogactwem i dostatkiem, a także mądrością, niezależnością i mistycyzmem.
Wiele małych dzieci bardzo lubi kolor fioletowy, a prawie trzy czwarte nastolatków preferuje fioletowy w stosunku do każdego innego koloru.
Jasny fiolet jest kobiecy i może być wykorzystywany do promowania produktów przeznaczonych do sprzedaży dla kobiet. Ciemniejsze odcienie mogą wywoływać przygnębienie i smutek, a także złość i frustrację.
Czarny: Czarny jest powszechnie kojarzony z władzą, tajemnicą i śmiercią.
Często uważany jest za bardzo elitarny, prestiżowy kolor (czarny garnitur i krawat, samochody itp.) używany do oznaczania formalności.
Kolor czarny na pierwszym planie może prezentować się jako odważny i uderzający, a jednocześnie minimalistyczny.
Czarne tła mogą być wykorzystane do wyróżnienia kolorów pierwszego planu (np. biały na czarnym). W połączeniu z bielą, czerń może być również wykorzystywana do skutecznego tworzenia uproszczonej, minimalistycznej kolorystyki.
Biały: W kulturze zachodniej biel ewokuje czystość i świętość, podczas gdy w Chinach biel może oznaczać śmierć.
Biały często przedstawia również czystość i bezpieczeństwo. W bezpośrednim kontraście z czernią, biel ma na ogół silnie pozytywne konotacje, przedstawiając wiarę i doskonałość.
Biały może być używany do określenia prostoty, jak również chłodu i czystości. Używany powszechnie przez organizacje charytatywne, biały reprezentuje anielskie, boskie ideały i może oznaczać dobroć i życzliwość.
Wybór odpowiednich kolorów dla wizerunku Twojej marki
Nie ma wątpliwości, że kolor jest kluczowy dla sukcesu marki.
Ale jak dokładnie przedsiębiorca, menedżer czy sprzedawca może maksymalnie wykorzystać powyższe informacje i wybrać kolor, który zmaksymalizuje sukces ich marki?
Podejmij wyzwanie
Badania wyraźnie pokazują, że kolor może wpływać na nasze decyzje na wiele sposobów, ale nie trzeba wybierać kolorystyki.
Jak mówi Leslie Harrington, autorka doktoratu zatytułowanego "Strategia koloru": Leveraging Color to add and Extract Values for Products and Brands", pisze:
"Kolor jest jedną z tych rzeczy, które pozostawiono projektantowi do wyboru. Dyrektorzy generalni lub zarząd mówią: "Och, nie mogę tego zrobić, nie jestem wystarczająco artystyczny". Ale mój argument jest taki, że nie chodzi o bycie artystą - nie różni się niczym od podejmowania innych strategicznych decyzji dla twojego biznesu".
I ona ma rację. Mając na uwadze właściwe wskazówki i rozwagę, każdy może zdecydować się na kolorystykę swojej marki, bez konieczności zatrudniania artysty.
"Podjęcie właściwej decyzji dotyczącej koloru produktu nie kosztuje cię już więcej" - pisze Harrington - "Ale jeśli wybierzesz zły kolor, od samego początku nie będziesz komunikował klientowi tego, co chcesz".
Mówiąc wprost, koloryzacja Twojej marki to bardzo ważna decyzja. Nie wymaga ona zaangażowania artysty, ale z pewnością wymaga badań, czasu i rozwagi.
Zidentyfikuj swój cel.
Jaki jest główny cel Twojej marki?
Czy chodzi o generowanie leadów? Prowadzić sprzedaż? Powiększyć listę mailingową?
Cele i zadania Twojej marki powinny być czynnikami decydującymi o wyborze kolorystyki.
Upewnij się, że kolory te są zgodne z podstawowymi celami Twojej marki, a tym samym zmaksymalizujesz jej sukces poprzez wywoływanie emocji i promowanie rozpoznawalności marki.
Marki takie jak Virgin i Coca-Cola stosują odważne, czerwone schematy kolorów, ponieważ ich głównym celem jest generowanie sprzedaży. Czerwony kolor, jak już wcześniej wspomniano, zachęca do szybkiego podejmowania decyzji. Richard Branson i Muhtar Kent wykorzystali te fakty, aby zmaksymalizować sukces swoich firm.
I ty powinieneś zrobić to samo. Zidentyfikuj swoje cele i upewnij się, że są one zgodne z kolorami, które wybierasz do reprezentowania swojej marki.
Poznaj swoją tożsamość
Kolor to niesamowicie mocny sposób na kształtowanie tożsamości Twojej marki.
Firmy takie jak Facebook i HP używają pasywnych odcieni błękitu, aby symbolizować stabilność, intelekt i wolność. Ich schematy kolorystyczne skutecznie odzwierciedlają to, na czym polega dana marka, co reprezentuje i w jaki sposób klienci mogą z niej korzystać.
Ważne jest, aby Twoja kolorystyka odpowiadała osobowości Twojej marki. Pozwoli to zwiększyć jej znajomość, maksymalizując jej długoterminowy sukces poprzez promowanie rozpoznawalności.
Zastanów się, jak chciałbyś, aby Twoja marka była postrzegana przez osoby, które ją oglądają i upewnij się, że Twoja kolorystyka odpowiada tym pragnieniom.
Zestawienie Twojej palety kolorów
Następnym krokiem jest stworzenie kolorystyki, która pozwoli zmaksymalizować sukces Twojej marki.
Oto jak.
Krok 1. Stworzenie Tablicy Nastroju
Kiedy już masz pomysł, jakich kolorów chcesz użyć w swojej palecie, możesz wybrać kilka tonów, które stworzą tożsamość Twojej marki.
Pinterest to doskonała platforma, dzięki której można gromadzić inspiracje.
Mając na uwadze kilka kolorów, możesz stworzyć sekretną tablicę Pinterest i rozpocząć dodawanie zdjęć schematów kolorystycznych marki, które podobają Ci się w wyglądzie.
W miarę gromadzenia inspirujących obrazów, zacznij rozpoznawać podobieństwa kolorystyczne. Zacznij robić notatki z kolorami, które lubisz i które możesz włączyć do swojej marki.
Wybierz około 6 kolorów, które podobają Ci się w Twoim wyglądzie. Będą one tworzyły Twoją paletę kolorów: wybór kolorów najczęściej używanych do reprezentowania Twojej marki.
Nie musisz trzymać się 6 kolorów, jeśli nie pasują one do Twojej estetyki. Mniej więcej jest w porządku, tak długo, jak dobrze współpracują ze sobą.
Krok 2. Ustalenie Twoich kombinacji kolorystycznych
Koło kolorów powinno odgrywać dużą rolę w rozwoju palety kolorów Twojej marki.
Istnieją 3 podstawowe kombinacje kolorystyczne, które mogą być zastosowane w Twojej palecie kolorów.
Monochromatyczne palety kolorów charakteryzują się różnymi odcieniami jednego koloru. Może to tworzyć subtelne i minimalistyczne odczucia, choć czasami może brakować kontrastu i wydawać się nijakie.
Analogiczne palety kolorów posiadają kolory, które znajdują się blisko siebie na kole kolorów. Są one ze sobą ściśle powiązane i wzajemnie się uzupełniają. Ciepłe kolory, które znajdują się po tych samych stronach koła kolorów, najlepiej tworzą analogiczne palety.
Koloryuzupełniające znajdują się na przeciwległych końcach koła kolorów, np. niebieski i pomarańczowy. Ten rodzaj koloryzacji może stworzyć więcej wymiarów i równowagi w marce, zmuszając kolory do "pop" i wyróżnienia się.
Krok 3. Użyj zarówno jasnych, jak i ciemnych kolorów
Upewnij się, że kolorystyka Twojej marki nie jest pozbawiona kontrastu. Połączenie jasnych, ciemnych i średnich tonów doda głębi i profesjonalizmu Twojej marce.
Jeśli w Twoim kole kolorów brakuje przynajmniej jednego ciemniejszego i jednego jaśniejszego koloru, dodaj czarny lub biały do istniejących kolorów, aby dostosować ich kontrast.
Krok 4. Wybieranie kolorów dominujących i akcentujących
Po zestawieniu swojej palety kolorów, nadszedł czas, aby zdecydować się na kilka dominujących i akcentowych kolorów.
Prawdopodobnie nie będziesz używał każdego koloru w swojej palecie do każdego produktu, przedmiotu, logo i dzieła sztuki. Z tego powodu mądrze jest określić, jakich kolorów będziesz używał najczęściej i jakich akcentów będziesz używał jako akcentów.
Kolory akcentujące nie będą używane często, a raczej w celu wyróżnienia poszczególnych elementów i dodania wariacji Twojej marce.
Akcenty mogą być odważniejsze kolorystycznie, różniące się od innych kolorów Twojej marki.
Bardziej pomocne narzędzia do wyboru kolorów Twojej marki
W Internecie dostępnych jest wiele nieocenionych narzędzi, które pomogą Ci wybrać odpowiednie kolory dla Twojej marki.
- Colr.org pozwala na importowanie zdjęć schematów kolorystycznych, które podobają Ci się w wyglądzie i generowanie palet kolorów na podstawie ulubionych tonów.
- Adobe Color CC, wcześniej znany jako Adobe Kuler, pozwala wypróbować i zapisać różne motywy kolorów. Można je następnie bezpośrednio eksportować do innych programów, takich jak Adobe Photoshop lub Illustrator. Adobe Color CC jest nieocenionym narzędziem do wykorzystania przy tworzeniu koła kolorów dla Twojej marki.
- Check My Colors to narzędzie przeznaczone do sprawdzania kombinacji kolorów pierwszego planu i tła pod kątem wystarczającego kontrastu - zwłaszcza osób, które mają braki w kolorach. Może to pomóc zapewnić, że kolory są zgodne z wytycznymi WCAG.
- Designspiration pozwala na wybranie do pięciu kolorów, które podobają Ci się w wyglądzie, a następnie wygeneruje obrazy z tą kombinacją kolorów. Następnie można łatwo wybrać swoje ulubione kombinacje i zapisać ich kody heksadecymalne do wykorzystania dla własnej marki.
- Coolors to szybki generator palet kolorów, który może być użyty do natychmiastowego tworzenia schematów kolorystycznych dla Twojej marki. Przy niewielkim doświadczeniu, możesz szybko odkryć schematy kolorów stworzone przez innych projektantów i skopiować je dla własnej marki.
- Colormind generuje schematy kolorów zarówno ręcznie jak i losowo i pozwala na poznanie każdego koloru w palecie. Możesz również zobaczyć, jak wyglądają kolory z określonymi elementami interfejsu użytkownika, takimi jak przyciski i zakładki.
- Colordot jest prostym i łatwym w obsłudze generatorem schematów kolorów, który pozwala na natychmiastowe wygenerowanie schematów kolorów w oparciu o Twoje preferencje. Jeśli masz już dobry pomysł na kolory, których chciałbyś użyć, Colordot pozwala na szybkie ich ułożenie.
Wniosek
Niezależnie od tego, czy tworzysz produkt, uruchamiasz aplikację, czy projektujesz dzieło sztuki Twojej marki, wybrana przez Ciebie kolorystyka może znacząco wpłynąć na jej szanse powodzenia.
Dzięki odpowiednim narzędziom i starannej analizie, możesz mieć pewność, że za pierwszym razem otrzymasz właściwą kolorystykę.
.