Jedną z naszych ulubionych rzeczy w pracy w GotPrint jest podziwianie wszystkich kreatywnych i zabawnych projektów, które klienci przesyłają na co dzień. Czasami jednak spotykamy się z zamówieniami, w których materiały chronione prawem autorskim lub znaki towarowe są wykorzystywane bez zezwolenia.
Zgodnie z ogólną zasadą, należy unikać używania lub powielania dzieł sztuki, logo lub sloganów, jeśli nie posiada się praw autorskich lub znaku towarowego. Być może już wiesz, że nie możesz zdjąć logo Nike z jej strony internetowej i wydrukować go na koszulce, ale nawet odtworzenie Swoosha, nawet jeśli technicznie jest to Twoje własne dzieło, i wydrukowanie go na towarze nie jest zalecane.
Wiemy, że istnieje wiele szarych stref, jeśli chodzi o prawo autorskie. Zebraliśmy podstawowe informacje, aby pomóc projektantom rozróżnić, co możemy, a czego nie możemy drukować, jeśli chodzi o Twoje pliki. (Proszę pamiętać, że ten post ma charakter wyłącznie informacyjny. Jeśli masz konkretne pytania dotyczące swoich projektów, skonsultuj się z prawnikiem).
Czego powinieneś unikać?
Nieautoryzowany towar
Zamówienie niestandardowego baneru lub koszulki może wydawać się naturalnym sposobem na okazanie swojej miłości do uniwersytetu lub lokalnej drużyny sportowej. Jednak drukowanie logo, motta lub sloganu opatrzonego znakiem towarowym na nieoficjalnym towarze jest nie tylko nielegalne, ale również nieuczciwe wobec organizacji, którą chcesz wesprzeć.
Cytaty filmowe / Teksty piosenek
Cytaty filmowe i teksty piosenek mogą mieć wiele osobistego znaczenia, więc zrozumiałe jest, że możesz chcieć umieścić je na koszulkach, kubkach i ścianach. Jednak większość tych cytatów i tekstów (wraz z innymi materiałami twórczymi, takimi jak fragmenty książek i postacie z kreskówek) jest chroniona przez twórców jako własność intelektualna. (Istnieje kilka wyjątków, które omówimy poniżej).
Zdjęcia celebrytów
Drukowanie portretów celebrytów na plakatach i odzieży może wydawać się oczywistym sposobem na zarobienie dodatkowej gotówki. Jednak zdjęcia, które można znaleźć w sieci, są objęte prawami autorskimi fotografów i nie powinny być wykorzystywane bez pozwolenia.
Jeśli udało Ci się uchwycić niesamowite zdjęcie sławnej osoby własnym aparatem, możesz być w porządku drukując plakat lub koszulkę do użytku osobistego, ale nie do użytku komercyjnego. Chociaż prawo autorskie generalnie chroni fotografa, jeżeli osoba na zdjęciu jest wyraźnie rozpoznawalna, możesz naruszyć jej prawo do wizerunku, które daje ludziom prawo do kontrolowania komercyjnego wykorzystania ich nazwiska i podobizny.
Nielicencjonowane czcionki
Przed zakupem lub pobraniem kroju pisma do celów komercyjnych należy zapoznać się z umową licencyjną użytkownika końcowego, aby upewnić się, że zamierzone użycie jest dozwolone. Używanie kroju pisma bez odpowiedniej licencji może prowadzić do kosztownej batalii prawnej w przyszłości.
Jeśli pracujesz z ograniczonym budżetem, istnieje kilka zasobów darmowych czcionek do użytku komercyjnego, w tym Font Squirrel.
Pochodna twórczość fanów
Ci, którzy tworzą fan art robią to jako hołd dla fikcyjnych postaci i światów, które kochają. Mimo to, pozostaje ona kontrowersyjną formą sztuki z niektórymi autorami, którzy ją popierają i innymi, którzy ją potępiają. Twórczość fanowska, która jest wyraźnie pochodną istniejącego dzieła, podlega zazwyczaj prawom autorskim twórcy i nie powinna być rozpowszechniana komercyjnie bez zgody właściciela praw autorskich.
Co więc można drukować?
Oryginalna praca
Kiedy stworzysz oryginalny utwór (literacki, wizualny lub muzyczny), posiadasz do niego prawa autorskie i możesz go rozpowszechniać według własnego uznania. Chociaż nie jest to wymagane, możesz również zarejestrować utwór w U.S. Copyright Office, aby stworzyć publiczny rejestr własności.
To samo dotyczy oryginalnych logotypów, symboli i zwrotów, które tworzysz, aby wyróżnić swoją firmę lub markę. Elementy te zazwyczaj podlegają ochronie znaku towarowego lub znaku usługowego (a nie prawu autorskiemu) i masz prawo drukować je na wizytówkach, koszulkach, materiałach reklamowych i tak dalej.
Wymagana atrybucja / Royalty Free
Niektórzy artyści decydują się udostępnić swoje prace innym, aby mogli z nich korzystać i/lub je rozwijać. Creative Commons, organizacja non-profit, stworzyła nawet własny zestaw licencji autorskich, dzięki którym twórcy mogą określić warunki, na jakich ich prace mogą być rozpowszechniane. Niektóre licencje Creative Commons wymagają jedynie uznania autorstwa, podczas gdy inne wymagają uznania autorstwa i zabraniają wykorzystania komercyjnego. Najbardziej hojne licencje Creative Commons zezwalają na dystrybucję royalty-free bez konieczności podawania autorstwa. Dwa świetne źródła zdjęć royalty-free to Pixabay i Unsplash.
Wyjątek od zasady uczciwego korzystania
Uczciwe wykorzystanie to jeden z najbardziej skomplikowanych zestawów przepisów regulujących to, czy czyjaś praca narusza prawa autorskie innej osoby. Ogólnie rzecz biorąc, wyświetlanie i/lub rozpowszechnianie materiałów chronionych prawem autorskim w celach krytycznych/komentatorskich, informacyjnych, badawczych i akademickich jest dopuszczalne w ramach dozwolonego użytku.1
Jeśli chodzi o drukowanie towarów, najbardziej odpowiednim wyjątkiem od zasady uczciwego korzystania może być pojęcie parodii. Oczywiście, samo nieznaczne przerobienie istniejącego dzieła sztuki i twierdzenie, że jest to parodia, nie wystarczy, aby uzyskać ochronę na mocy prawa autorskiego. Jeśli dojdzie do sporu co do tego, czy dzieło pochodne kwalifikuje się jako parodia, sąd federalny będzie musiał ustalić, czy jest to ważny komentarz lub krytyka oryginalnego dzieła.
Domena publiczna
We wcześniejszej części artykułu omówiliśmy, że większość materiałów twórczych jest prawnie chronioną własnością intelektualną. Wyjątkiem od tego jest każdy utwór, który jest uważany za własność publiczną, ponieważ prawa autorskie do niego wygasły, utwór nie kwalifikuje się do ochrony praw autorskich (np. ogólne zestawienie faktów, takie jak lista prezydentów USA) lub twórca świadomie zrzekł się wszelkich praw autorskich. Uniwersytet Cornell opublikował doskonałą tabelę, która pokazuje, kiedy pewne rodzaje dzieł stają się własnością publiczną. Tak więc, jeśli zawsze chciałeś sprzedawać niestandardowe koszulki z Twoimi ulubionymi cytatami z Przygód Sherlocka Holmesa (po raz pierwszy opublikowanych w 1892 roku), jesteś w porządku!
"Inspirowane przez" Fan Art
Fan art, który jest luźno inspirowany twórczością innej osoby, jest zazwyczaj w porządku do druku, o ile nie ma prawdopodobieństwa pomyłki. Na przykład, jeśli stworzysz oryginalnego superbohatera i scenerię, która jest inspirowana filmami Marvela, ale nie jest pochodną istniejącej postaci lub lokacji, możesz swobodnie drukować i rozpowszechniać swoje dzieło - upewnij się tylko, że nie umieścisz na produkcie końcowym żadnych terminów chronionych znakiem towarowym, których nie jesteś właścicielem (takich jak "Marvel Universe").